Asociace

Vnímat souvislosti, všímat si asociací pomáhá emergentnímu a kreativnímu ale i kritickému myšlení.

Dnešní pokus o podvodné získání mých dat na Facebooku, poměrně dobrému nedávnému pokusu o emailový phishing na firmu, dnešní (mnou) zkušebně vyplněné testy CERMATu, vědomí jak jsou teď, pár týdnů před ostrými testy, naši školáci na přijímačky připraveni (podle výsledků zkušebních přijímacích zkoušek které teď probíhaly), mě vede k zamyšlení, zda škola má stále schopnost "přípravky na život".
Zdá se mi, že stále ještě mnoho škol a učitelů zůstalo v roli předavačů informací. Ale to možná mělo trochu smysl před desítkami let. Dnes jsou informace všude dostupné. Už je člověk nemusí ani hledat.

Vždy platilo, dnes o to víc, že stejně důležité jako mít informace, je umět s nimi pracovat a vyhodnocovat. Jedno nejde bez druhého. Mám ale obavu, že zrovna tato informace nedoputovala do škol. A pokud tam doputovala, pak s ní školy neumí pracovat.
Jinak si nedovedu vysvětlit, jak by mohli budoucí středoškoláci, kteří jsou trénovaní ve vzorečcích a v gramatice určitě víc než já (už jsem nějaký ten pátek ze školy, kdy jsme z Bělouna jeli jeden příklad za druhým), mít tak tristní výsledky.
On takový deváťák jistě ví, jaký je vzoreček 📐 pythagorovy věty, jen si nejsem jistý zda v zadaném slovním úkolu rozklíčuje, že v jisté fázi výpočtu se mu zrovna tento historický fakt hodí. Stejně tak věřím, že ví co je podmět a přísudek, ale nevím, zda ho někdo naučil pochopit tři odstavce textu a následně odpovědět na související otázky týkající se významu a vyhodnocení informací.